ENERGIE
We kunnen geen
moment van de dag zonder

Compass is specialist in:
> bedrijfszekere netwerken
> toekomst bestendige smart grids
> state-of-the-art verbindingen
> midden-en hoogspanning

Meer >

COMMUNICATIE
De ontwikkelingen in
communicatie gaan razendsnel

Compass is specialist in:
> maatwerk in glasvezeltechniek
> niet-alledaagse oplossingen
> kwaliteit in plaats van kwantiteit
> toekomstgericht netwerkontwerp

Meer >

INTELLIGENT TRAFFIC SYSTEMS
Mensen en goederen
worden steeds mobieler

Compass is specialist in:
> dynamisch verkeersmanagement (DVM)
> elektro-mechanische systemen (E&M)
> DRIP
> tunneltechnische Installatie (TTI)

Meer >

‘Doen wat is beloofd’ wordt gemeengoed…

25 januari 2016

Ruben van Ardenne – Serieus? Hoe kan het zo zijn dat iemand zonder schaamte dit kan schrijven dacht ik. Het is toch de omgekeerde wereld dat het nakomen van je belofte een verkoop argument is? Het is een goede zaak dat de ‘grote bouwers’ inmiddels de conclusie hebben getrokken dat het slecht is gesteld met het nakomen van de beloftes. Hulde. Maar om het herstellen hiervan nu gelijk te gebruiken als marketinginstrument is toch wel een soort van brutaal te noemen.

Waar komt het nu door? Is het eerder nooit belangrijk geweest om te doen wat je belooft en dat ook te verifiëren?  Is het bouwen van een huis de laatste jaren zoveel complexer geworden?

Vorige week is de nieuwe marktvisie, getrokken door RWS maar geschreven met de hele branche, gepresenteerd. Centraal punt in de nieuwe marktvisie is de letterlijke tekst is:

Als “bouwers van Nederland” excelleren we door betrouwbaar, aanspreekbaar en inspirerend te zijn. We werken samen voor burgers en bedrijven aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.  

Betrouwbaar en aanspreekbaar, dat impliceert dat je weet wat je doet en waar je voor aan de lat staat. Wij zijn in de infrastructuurbranche verantwoordelijk voor een hele grote pot overheidsgeld. Wij dragen allemaal de verantwoordelijkheid voor het nuttig besteden van dat geld. Daarbij komt ook de plicht om te verantwoorden hoe je die euro’s hebt besteed en te borgen dat je de beste kwaliteit hebt geleverd. Ik onderschrijf daarom de marktvisie dat het tijd is om te laten zien het een betrouwbare sector is. Aanspreekbaar voor de door ons geleverde kwaliteit, samen met onze opdrachtgever. Ik heb een aantal van de marktvisie café’s bijgewoond, ik merk dat ik het moeilijk vind om mijn marktvisie onder woorden te brengen maar het volgende voorbeeld dekt voor mij de lading:

Wat maakt een restaurant nu een goed restaurant ten opzicht van een vreetschuur? Dan merk je dat alles klopt. De ober weet uit zijn hoofd nog wat u heeft besteld. Hij komt precies op tijd vragen of u nog iets wil drinken, het eten komt voordat je ongeduldig in de richting van de keuken kijkt.. Het eten is top, passend bij de prijs. Een kok met passie voor zijn vak heeft iets moois voor u gemaakt en dat proef je, het liefst in een open keuken zodat je de zweetdruppels en de gezonde wedstrijdspanning op de gezichten van de koks ziet. De ingrediënten zijn met zorg uitgekozen, geen gekkigheid maar mooie spullen, liefst van lokale producenten. En als klap op de vuurpijl komt de chef persoonlijk aan je tafel vragen of alles naar wens was!

Zou het niet mooi zijn dat we in ‘infraland’ zaken doen als in een heerlijk restaurant? Passie, trots, open keuken, gezonde wedstrijdspanning en aandacht voor wat de gast wil. Dat lijkt mij een mooi streven. Heeft u de documentaire ‘Fucking perfect’ van Sergio Herman gezien? Echt een aanrader voor inspiratie over passie en trots!

Presentatie van de marktvisie