Circulair pionieren. Zo kun je het werk van Compass langs verschillende snelwegen gerust noemen. Van bamboe verlichtingsarmaturen tot aan een nieuw spanningsstelsel. Het pionierswerk bevindt zich nog in een vroeg stadium, het aantal uitdagingen is gigantisch, maar Compass is niet van plan op te geven.

Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. Dat geldt eigenlijk ook voor het bezig zijn met circulariteit in de bouw. Langs de A15, A16 en A29 is Compass bijvoorbeeld druk bezig met het experimenteren met innovatieve, circulaire toepassingen. Maar daar komt nogal wat bij kijken, zegt Gerald l’Amie, van Compass. “Je hebt om te beginnen te maken met veel reken- en uitzoekwerk. Levert iets wel zoveel op als je denkt? Is iets eigenlijk wel zo circulair? Daarnaast heb je te maken met uitdagingen als certificering, bestaande wet- en regelgeving en wensen en behoeften van klanten. Die willen toch graag garanties dat iets werkt.” 

Armaturen van bamboe 

Circulair pionieren is dus vooral een zaak van de lange adem. Maar als één bedrijf lange adem heeft, is het Compass wel, aldus l’Amie. “Het hoort ook een beetje bij innovatie, dat je moet blijven proberen en soms zelfs terug moet naar de tekentafel.” Tijd om concreet te worden: met welk pionierswerk houdt Compass zich zoal bezig? “Dat zijn bijvoorbeeld vervangingen van verlichtingsarmaturen. Voor het fietspad langs de A16, bij de Van Brienenoordbrug, onderzoeken we de mogelijkheid bamboe armaturen te plaatsen. Dat zijn CO2-neutrale armaturen, die nu nog op ander continent worden gemaakt, en op termijn hopelijk in Nederland.” 

 

Van AC naar DC 


Daarnaast wordt langs de snelwegen A15, A16 en A29 de conventionele verlichting vervangen door led-verlichting. Volgens l’Amie kijken ze daarbij ook naar oude armaturen die opnieuw kunnen worden gebruikt. “Het gaat dan echt om recyclen. Oude armaturen, die anders op de afvalberg zouden belanden, kunnen mogelijk een nieuwe kans krijgen” Last but not least onderzoekt Compass of bij deze vervangingsvraag een ander spanningsstelsel kan worden gebruikt. Van AC naar DC, ofwel van wisselspanning naar gelijkspanning. l’Amie: “Dit is een belangrijk onderdeel van de hele energietransitie in Nederland. Het huidige wisselspanningsstelsel zit echt aan zijn limiet. Vandaar dat we kijken naar een veiliger en ook duurzamer gelijkspanningsstelsel. Voor een dergelijk stelsel zijn dunnere kabels en minder kasten nodig, en daarmee minder grondstoffen. Een stuk duurzamer dus. Binnenkort verwachten we de eerste resultaten voor onze projecten.”